onsdag 16 mars 2016

Fobier

FOBIER
Kallas en stark upplevelse av rädsla, starkt obehag eller stark äckelkänsla som oftast utan saklig grund återkommande infinner sig då en person ställs inför eller riskerar att ställas inför, ett visst objekt eller en viss situation som personen hyser stark aversion mot. För att betraktas som en fobi måste den negativa känsla som upplevs vid eller inför exponeringen vara orimlig eller överdriven i intensitet.

Jag har haft otroligt svårt med alla mina fobier men dom har stärkt mig som person, Jag har alltid haft svårt för större folkmängder samt ljud (Från människor/Bilar) och klarade knappt av att gå ut under en viss tid, Även vart mkt med att jag ej velat visats i mataffärer då jag trott att folk ska tappa matlusten m.m av att se mig, mycket av detta har nog berott på dåligt självförtroende och uppväxt.
Mycket med detta med mkt folk för mig har nog mycket med min PTSD ( posttraumatiskt stressyndrom ) allt som triggar igång ångesten, men efter många år har jag faktiskt klarat av att kontrollera mycket av detta!
Har fått gå igenom ångesten och lära mig att den är en del av mig, den kan inte döda mig den tar inte mig! Det är JAG som har kontrollen, Har lärt mig att om man får ångest gå ut ta de lugnt andas ta en cigg ( om man röker) bara andas och sen gå in igen, om man låter ångesten ta över och man gömmer sig så blir de inte bättre! man måste vinna över sin ångest! då klarar man allt!
Jag HAR mina tankar
Jag Är inte mina tankar

Jag HAR mina diagnoser
Jag ÄR inte mina diagnoser

Jag HAR mina känslor
Jag Är inte mina känslor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar