lördag 23 april 2016

Erfarenheter

Man kan ha samma erfarenheter, men det som hjälpt mig kanske inte alltid hjälper alla!
Jag försöker att hjälpa folk genom att tipsa om saker som hjälpt mig, men allt funkar ej för alla,

 Saker som hjälpt mig senaste tiden har jag gjort flera gånger innan men då va jag i tankeställningen att jag ville ej göra någonting jag trodde inte på någonting eller någon. 
Om man inte har viljan funkar ingenting egentligen.

För att man ska kunna må bättre krävs det mer en ett samtal i veckan och kanske medicin, Som jag skrivit innan är mediciner mot psykiska problem INGET BOTEMEDEL utan ett HJÄLPMEDEL.

Har man längre perioder levt med sin problematik har men inte alltid energin eller viljan elr som jag kallar det orken.

Och även att personer tror att det ska funka direkt är ett stort problem
(Ett exempel)
Jag får en medicin (Antidepressiva tex) Jag börjar ta dom och märker att jag mår sämre elr att dom "Inte funkar" 
Eller att jag går på samtal 1 gång i veckan i 1 månad!
"Det funkar ju fan inte" Tänker många då! och slutar man ger upp..

Tyvärr är det så med många mediciner att man får ingen effekt innan man tagit dom (På rätt sätt, samma tid läkarens dos och dagligen) i ca 3-4 veckor, tar man dom som man ska så ser man värka efter denna tid och det är ofta innan dess många kanske slutar helt eller "Missar" dagar Höjer dosen själv m.m Och det är då det inte blir som det ska!

Samma med samtals terapi, det funkar ej bara för jag pratar en gång i veckan ngn vecka!
Jag själv har haft samtal med olika personer/Psykologer/terapeuter i ungefär 10 år.
Jag HATADE att prata med dom och tyckte bara "Vafan ska jag prata med er för ni har inget med mitt liv att göra, ingen av er fattar endå?"

Men nu vet jag att det behövs och jag Vill och Orkar göra detta även fast det är energikrävande för jag vet nu att det hjälper!

Det krävs så mycket mer en bara samtal för att läka ett stort sår, det krävs att man jobbar med sig själv att man lyssnar och tar till sig!

Tyckte det va as töntigt i början att skriva tillexemper dagbok om hur jag mådde om jag hade skadat mig m.m men nu kan jag kolla tillbaka och se att mycket av detta hjälpte när jag väll va redo!

Inse-Acceptera-Gå vidare/Lära sig leva med vad som hänt!

Det är inte ditt fel!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar